Jouw doelgroep bepalen

Het bepalen van je ideale klant vinden de meeste ondernemers best lastig.

Met de opdrachten hieronder zet ik je aan het denken. Je gaat actief aan de slag met het bepalen van jouw doelgroep.

Alles wordt makkelijker als je een ideale klant hebt.

Enne wil je helemaal niet kiezen voor een ideale klant? Dat mag ook, wees lekker stronteigenwijs. Weet wel dat het dan moeilijker is om aan klanten te komen.

Van wie word jij blij?

Je ideale klant mag passen bij jou als ondernemer.

Je wilt namelijk alleen werken met mensen waar jij echt energie van krijgt. Daarom gaan we goed kijken met welke personen jij graag werkt en van wie je energie krijgt en van wie juist niet.

Beantwoord de volgende vragen

  • Van wie word jij blij?
  • Van welke klant die jij ooit hebt gehad werd je echt blij? Ga terug naar dat moment en beantwoord daarna de vragen die horen bij deze opdracht. Als je nog geen klanten hebt gehad, visualiseer je klant dan in gedachten. Of denk terug aan je baan in loondienst met die prettige collega i.v.m. de interactie. Met wie je super fijn kon werken. Met wie het echt goed klikte.

Zet je hart open en je hoofd uit.

  • De klant waar jij blij van werd, welke karaktereigenschappen had deze? (voorbeeld: doorzetten, passievol, betrouwbaar, enthousiast…)
  • Wat gebeurde er voor, tijdens of na je werkzaamheden wat je zo blij maakte? Wees zo concreet mogelijk.
  • Wat maakte deze klant zo fijn?
  • Waarom was het bijzonder om met deze klant te werken?
  • Waarom waardeerde deze klant jou?
  • En wat had of deed die klant nu juist niet waardoor jij zo blij werd? Schrijf alles op.

En denk nu eens aan een aantal van je minst favoriete klanten of oud-collega’s. Met wie je maar wat aanmodderde. Die maar niet tevreden waren.

  • Wat maakte het zo lastig om met deze klant te werken?
  • Waarom was dit een van je minst favoriete klanten?
  • Wat vond je vervelend aan deze klant? Schrijf alles op.

Vergelijk nu je favoriete klanten met je ‘vervelende’ klanten. Wat zijn de grootste verschillen tussen deze klanten? Waarom klik je met de ene klant wel en de andere klant niet?

Je hebt nu een duidelijker beeld van welke klanten je energie geven en welke klanten je energie kosten. En welke eigenschappen daarbij horen.

Scroll naar boven