grenzen stellen

Grenzen stellen

Vrijdagmiddag half 6, ik plof op de bank met een lekker glas wijn, voor me staat een heerlijke borrelplank met lekkere hapjes. Fijn het weekend is begonnen.⁠

En dan krijg ik een app-je van één van mijn klanten met de vraag of ik iets kan uitzoeken. ⁠

Ik sta in tweestrijd, ik heb er geen zin in, want was net aan het genieten van de start van het weekend. Zal ik zeggen dat ik nu geen tijd heb en dat ik er maandag mee aan de slag ga? Of zal ik toch de laptop pakken? Mijn klant zal er erg blij mee zijn en dat uurtje is toch wel weer betaald werk.⁠

Ik heb eigenlijk nooit afspraken gemaakt over wanneer ik bereikbaar ben en hoe snel ik iets kan oppakken. Het gevolg is dat ik dus ook in het weekend berichten krijg en er geen duidelijke verwachtingen zijn.⁠
De klant is zich nergens van bewust, het schoot door het hoofd en daardoor gelijk maar even doorsturen. Zelf ben ik degene die vind dat ik hier gelijk iets mee moet doen.

Ik voel dat er over mijn grenzen heen wordt gegaan, toch vind ik het lastig om er iets van te zeggen.⁠ 
 
Toen ik begon als VA heb ik hier regelmatig mee geworsteld.
 
Inmiddels heb ik hele duidelijke afspraken met mijn klanten. Wanneer ben ik bereikbaar, wanneer kan ik werkzaamheden uitvoeren, wanneer moeten zij spullen aanleveren, wanneer kunnen ze feedback verwachten etc.
 
Hierdoor ben ik weer de baas over mijn tijd. Zowel mijn werktijd als mijn privé tijd.⁠
 
Dit geeft mij enorm veel rust.

Scroll naar top